Sunday 29 January 2012

Takut untuk berblog...


Sebenarnya angan-angan utk berblog kembali since blog lama berkubur sdh ada sejak thn lalu.tapi entah la knpa tiap kli mau create blog msti rasa blank n x da mood.Tapi saya suka blogwalking tau.Byk blog yg dibaca dan byk juga pengetahuan yg dikumpul.Tapi bila blogwalking tu n tgk mcm2 ragam penulis blog kadang2 buat saya takut utk berblog kmbali.Takut kenapa? Ermmm,takut oleh byk sebab...

*takut nti apa yg ditulis membuat org sakit hati

*takut saya menyampaikan sesuatu yg tidak betul

*takut nanti ada yg sakit hati terasa

*takut tgk org maki hamun org lain atas tulisannya

*takut dgn bermacam2 sebab lgi lah

Tapi bila fikir balik,saya ambil kputusan utk berblog juga sbb mungkin di sini la saya dpt meluahkan dan berkongsi rasa hati saya (marah,sedih,gembira,etc) dgn org lain dan dgn adanya blog ini mungkin isinya sedikit sebanyak dpt memberikan pnduan dan manfaat kpd org lain.Blog ni juga boleh jadi cermin utk muhasabah diri dan buku rujukan utk diri sndiri as well as diary also.:-)

Klu tgk dkt facebook skrg pun rmai kan yg foward cerita-cerita ttg isu halal restoran atau mkanan,ttg kiamat,gossip artis,politik,gmbar bby kna buang,gmbr org putus tgn,accident dan cerita pelik.saya baca smua,tpi mau share tu tidak berani sbb takut menjadi salah sorang yg menyebarkan benda tidak btol + takut memenuhkan wall org lain.klu yg rasa dpt bagi manfaat bersama tu mmg akn saya share la.gmbar2 ngeri tu mmg akn di hide kan forever.klu cerita ttg produk halal tu,saya sanggup search di google n cari di laman web halalmalaysia tau.kalau cerita yg btol2 bt saya courius sgt tu mmg saya akan minta bantuan pkcik google juga utk carik kesahihannya.cerita teladan dan info2 menarik pun byk juga di fb,dari diri kita sja cmana mau nilai dan manfaatkannya.cuma kadang-kadang saya rimas bila ada org yg suka sgt foward bnda/gmbar yg bg saya x berfaedah,so saya ambik jln mudah dgn hide kan newsfeed dr mreka2 ni.*yg suka sgt memaki,menyindir dan mrah x tentu psl tu pun akn saya hide/unfriend :-P*

Konklusinya,jangan terima bulat2 apa yg dibaca.Lagi satu,peringatan terutamanya utk diri saya sndiri hati-hati dan berfikir sebelum menulis di blog sebelum berfikir(susah hati) atas penyesalan terhadap apa yg telah ditulis.

"We make a living by what we get, we make a life by what we give."
- Posted via Blogaway -

No comments:

Post a Comment