Friday 27 January 2012

Begini Sayang!




Oh saya bukan mau tunjuk cara pkai tudung atau buat cake ya.tp sbnarnya 'Begini Sayang' merupakan tajuk sbuah buku.Buku ni saya jumpa di sebuah kedai buku masa ikut husband pegi outstation di Labuan tahun lepas*Punya jauh bli buku dkt labuan,mcm la di kk tiada kdai buku...errrk*Time tu kmi tgh boring smbil buang masa tggu perut lapar jdi round2 la bndar labuan. Masa tgk buku tu rasa mcm jatuh cinta pndang pertama pula sbb time tu terus ambil-baca sinopsis n curi2 bca isi dkt dlm sikit-terus kepit kuat2 then jln laju2 menuju ke kaunter cashier sbb takut org lain ambil.hihihihi.

Buku ni sangat berguna utk ibubapa bukan sja sebagai panduan utk mendidik anak malah boleh dijadikan medium utk menyemai taqwa dlm diri anak-anak.Budak2 skrg kan pintar. Seringkali akan keluar pertanyaan seperti ;

*Ayah,mcamana adik boleh ada dlm perut ibu?

*siapa yg ciptakan Allah,ayah?

*Ayah,kenapa kita perlu solat?

*Ibu,Allah ada di mana?

*Eh knapa orang mati tu masuk kubur,ibu?

*Ibu,mcmana adik ni mkn dlm perut ibu?*sambil usap perut ibu*

Haaa mcmana mau jwb?kadang2 pening juga kan.*Mcm yg slalu saya hadapi bila adik bongsu-azie tnya mcm2*.Klu salah jwb boleh terpesong mereka nti.jadi kita harus bijak msa mnjawab dgn memberikan fakta sebenar dan ceritakn sesuai dgn penerimaan mindanya. Msa kecil ni lah perasaan ingin tahu mereka meluap-luap smpai boleh terkeluar killer question dr mulut kecik mereka tu.

Saya amat tertarik bila penulis buku ni mnjawab pertanyaan anaknya tentang bintang. Penulis menerangkan bhwa bintang itu walau di mata kita nampak kecil,namun hakikatnya ia sangat besar,ada bermcm warna dan klu kita berada dkt dgnnya kita boleh terbakar krn ia panas.Bintang itu Allah yg ciptakan.klu Allah boleh jadikan bintang itu panas,Allah pasti boleh jdikan neraka yg lgi panas.jadi klu kita tgk langit dan bintang,kita kena ingat dgn Allah dan minta dijauhkan dr api neraka yg panas.-boleh nampakkan ada tarbiah di situ kan.

So buku ni boleh dijadikan panduan kpd kita dlm mentarbiah anak dan juga untuk tarbiah diri kita sndiri sbb kadang2 disebalik pertanyaan si kecil itu,tarbiah bukan hnya untuknya semata-mata tapi juga untuk ibubapa itu sndiri.Mungkin sekarang kami masih belum punya anak :-(...namun buku ini boleh diguna suatu hari nanti jika Allah murahkan rezeki kami utk memiliki zuriat sndiri dan bt masa skrg saya boleh jadikannya panduan utk mndidik dan mnjawab soalan dr adik2 dan anak buah yg masih kcil. :-). Buku ni sangat murah ya-RM 19.00(Sem M'sia) RM21.00 (Sabah/S'wak)-jika dibanding dgn isinya yg memberikan byk ilmu dan panduan utk kita.

"Hak seorang anak adalah kamu hendaklah menyedari bahawa dia berasal dari kamu. Jika dia baik atau jahat,semuanya berkait dgn kamu. Kamu bertanggungjawab utk membesarkannya,mendidik dan membimbingnya ke jalan Allah serta membantunya mnjadi anak yg taat. Kamu wajib melakukan sedemikian sehingga jika kamu berbuat baik kpdnya,kamu yakin kamu akan memdapat ganjaran dan jika kamu berbuat tidak baik kpdnya,kamu akan mendapat seksaan..." Imam As-Sajjad ibn Hussain ibn Ali ibn Abi Talib.

"We make a living by what we get, we make a life by what we give."
- Posted via Blogaway -

No comments:

Post a Comment