Wednesday 13 February 2013

Sakit kaki sebab masuk angin

Assalamualaikum dan halloooo semua. Best ka cuti?Mesti best kan,walaupun duduk di rumah saja.At least boleh luangkan masa bersama family tersayang.Bagi yang baru balik bercuti diucapkan selamat berehat,selamat unpack barang,selamat geledah barang shopping/souvenir dan paling penting selamat cuci baju bertimbun-timbun.heheheheee.

Eh kita postpone dulu cerita percutian balik kampung ah,kumpul gambar dan fikir ayat untuk mengarang dulu.Ok jom kita cerita pasal sakit kaki disebabkan angin sejuk pula.Masa kecik dulu kan saya seorang yang anti dengan selimut.Saya rasa majoriti budak-budak macam tu kot.Rasa sangat la tidak selesa bila tidur pakai selimut.Bila mama atau ayah pakaikan selimut masa tidur memang saya akan terbangun lepas tu ketepikan selimut bila dorang sudah keluar.Tapi dalam sebulan wajib ada aksi mengetuk bilik ayahmama untuk sesi urut kaki disebabkan rasa sakit dan ngilu dekat tulang dan muscle. Bahagian muscle dan tapak kaki yang sakit tu akan rasa sejuk tau. Habit tu berterusan sampai la hari pertama tinggal di hostel masa form 1, tetiba boleh pula terrrpakai selimut disebabkan rasa takut.Hahahaaa.Takut kenapa?Takut hantu,takut sebab bilik besaaaar sangat,takut sebab tidur ramai2 dengan orang yang baru dikenali dan mcm2 la yang difikirkan.Lucu pula bila ingat balik.Bila sudah pandai pakai selimut tu,baru perasan yang sakit kaki tu mula berkurang.Kira jarang la sudah sakit kaki,kalau ada pun time cuaca sejuk sangat waktu hujan saja.

Tapi kesan tidak memakai selimut time kecik tu saya rasa sampai sekarang tau. Badan mudah sangat rasa berangin dan perut mudah kembung oleh angin especially time cuaca sejuk,berangin atau tidur lupa pakai selimut. Selain tu,habit mandi lepas jam 7 masa belajar di U dulu dan minum minuman berais juga faktor penyumbang kot.

So mau tips untuk menghilangkan/mengurangkan sakit kaki tu? Heheheee mudah saja,firstly sila PAKAI SELIMUT ya ketika tidur.Bagi yang ada anak kecik(4 tahun ke atas) tu ajar/paksa la budak-budak tu pakai selimut ok.Kalau tidak dibiasakan,jangan complain bila tetiba jadi tukang urut kaki anak tengah malam.heheheee.Kalau rasa sangat tidak selesa pakai selimut,boleh la cari alternatif lain dengan MEMAKAI/PAKAIKAN STOKIN. Tapi kalau sakit kaki tu masih juga menyerang,sila la AMBIL MINYAK PANAS(minyak gamat,balm,etc) dan SAPU DI KAKI untuk melegakan rasa sakit. Selain tu,BALUT LAH KAKI DENGAN KAIN TEBAL supaya kaki tu jadi panas dan rasa sakit hilang dengan cepat secepat kilat.heheheee.

Eh panjang sudah entri ni,nanti kita sambung lagi ok dengan entri percutian balik kampung yang lepas.Ok bye.Wassalam ;-)

1 comment:

  1. salam
    saya nak tnya,ada tak punca sakit angin ni sebab kita selalu jatuh masa kecik2..saya jd macam ni jgak,tapi dr kecik saya biasa tido selimut,,skrg kalu tak pkai stokin tido esok pagi kaki mencucuk..mcm org lepas bersalin pulak,sdgkn saya ni tak kawen lagi.awak jd cmtu jgak ke??,,lagi2 musim hujan,dh pkai stokin pun kdg urat kena tarik sgt
    hope reply asap

    ReplyDelete