Thursday 10 January 2013

Harus dielakkan ketika gastrik


Assalamualaikum

Hi,sihat ka semua hari ni? Mudah2an semua sihat walafiat saja hari ni. Esok hari jumaat,jadi mesti semua pun happy n rasa sihat saja mau bekerja kan. Ermmm bagi yang dilanda angin gastrik tu,meh saya bagi sket petua supaya dapat mengelakkan gastrik tu dari semakin menjadi-jadi a.k.a makin sakit. Tapi dimaklumkan awal-awal ya,ini berdasarkan pengalaman saya sendiri dan petua dari orang-orang terdekat. So mungkin ada petua yang tidak mujarab untuk kamu.

1. Elakkan meminum air sejuk ketika dilanda gastrik.Kalau tidak sakit boleh saja minum banyak mana pun. Sebab wap sejuk tu boleh menyebabkan angin tu makin menyesakkan perut dan boleh menyebabkan perut rasa senak,kurang selesa dan sukar untuk bernafas. Jadi apa mau buat ni? Ok, oleh kerana tidak boleh minum air sejuk,so minum la air suam atau air susu suam. Ada juga sesetengah yang bila minum susu makin senak perut,saya pun pernah rasa macam tu tau. Dari pengalaman saya,kalau minum susu yang berkrim memang mudah senak perut tapi kalau minum fresh milk(air) atau jenis tepung boleh kurangkan senak perut tu.

2. Makan madu dan air suam. Madu tu kalau boleh madu asli,lagi berkesan. Oh ya,kena pakai sudu plastik tau.(saya lupa sudah knapa msti pakai sudu plastik.Kalau ada yang tau boleh jelaskan diruang komen)

3. Elakkan makan makanan berminyak

4. Jangan mandi menggunakan air sejuk. Sebabnya sama macam minum air sejuk tadi,boleh menyebabkan kesenakan perut semakin menjadi-jadi.  Kalau gastrik makin menjadi-jadi boleh buat badan rasa lemas, sesak nafas dan pitam tau.

5. Makan habbatussauda a.k.a jintan hitam. Habbatussauda ni macam yang kita sedia maklum boleh membantu kesembuhan pelbagai penyakit(dgn izin Allah). Dari pengalaman saya memang berkurang sakit kalau makan ni sebab lepas makan tu memang badan akan mengeluarkan angin samada dari mulut atau dari bahagian bawah tu. :-)

Bagi yang senang masuk angin dalam badan,bahagian kaki harus dijaga sebab angin paling senang masuk dari bahagian kaki. So kalau rasa kaki sudah mula sejuk-sejuk tu pakai la stokin. Oh ya,bila gastrik melanda sebaiknya sapu minyak angin dekat bahagian perut dan kaki untuk melegakan kesenakan perut,buat perut rasa panas dan membuang angin dalam perut. Kadang-kadang gastrik ni disebabkan oleh angin juga tau. Ok itu saja petua yang dapat saya kongsikan dan seperti yang kita ketahui penyakit dan kesembuhan dari penyakit tu semua dengan izin Allah,so selain mengamalkan petua ni kita berdoa la juga minta kesembuhan. Hopefully,dapat ilmu ni sedikit sebanyak dapat membantu semua. Bye. :-)

psssst >>> Minyak gamat adalah antara minyak angin paling berkesan untuk melegakan gastrik. Minyak ni banyak kegunaannya dan ia juga dibacakan ayat Al quran untuk membantu kesembuhan. Tapi minyak ni tidak boleh dilangkah dan harus membaca selawat sebelum menyapukannya pada bahagian yang sakit.


- Posted via Blogaway -

16 comments:

  1. terima kasih bg tips pd org yg gastrik mcm saya..... :)))

    ReplyDelete
  2. Sama2. Mudah2an bermanfaat utk kita semua :-)

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, malam tadi saya kena gastrik, sakitnya subhanallah, esp angin dalam perut....menyesakkan...senak di perut tak usah nak katalah....kesakitan terasa hingga kebhgn belakang belikat. Makan ubat doktor sudah tapi tak jugak berkurang sakit anginnya...sehinggakan saya minum air jugak terasa seperti air tu taknak turun. Dalam terkapai2 kesakitan saya mencari petua di dalam internet dan mencuba seperti yang di sarankan, dan alhamdulillah menjadi. Alhamdulillah dan Jazakallah saya ucapkan.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah..atas izinNya petua tu dpt membantu meringankn sakit.salam perkenalan dan gembira dpt membantu :-)

    ReplyDelete
  5. Sudu besi menghilangkan khasiat madu..
    Thanks for da inf0

    ReplyDelete
  6. pati gamat emas baik utk mnghilangkn sakit ulcer dan gastrik. sy seorg pesakit gastrik yg teruk dan sy mncuba pati gamat emas plus, ia sgt berkesan.

    ReplyDelete
  7. sy jg seorang pesakit gastrik yg teruk. bulan 9/2013 sy meghidap ulcer perut. sakitnya hanya Tuhan yg tahu.seorg kwn sy ada memberitahu sy supaya mencuba produk gamat. lalu sy mencuba pati gamat emas dengan harga rm57. ia berkesan mengurangkan sakit ulcer tapi tidak menghilangkan gastrik, tapi ia berkesan utk meredakan sakit perut yg teruk akibat ulcer.

    ReplyDelete
  8. saya tengah sakit nihh kena cuba petua ni insaallah menjadi tengah sakitt ni arhh

    ReplyDelete
  9. Saya pn selalu kne sakit gastrik ni, rase cm 1 badan badan masuk angin..cm xsempurna hari2 sy xpe gastrik

    ReplyDelete
  10. Disini saya ingin kongsikan info yg sgt berguna bg pengidap gastrik...setahun lps saya tlh mengidap gastrik dan pedih ulu hati..klau tersilap mkn je mlm xblh tidur rsa pedih dikaw ulu hati serta perut kembung..ada kalanya sampai tak lalu mkn sehingga saya diperkenalkan satu produk yg sgt mujarab olh seorg doktor homopati iaitu aloevera gel forever living dan minyak ikan artic sea campuran myk zaitun..produk ini halal n dipasarkan seluruh tanah arab...setelah menghabiskan 3 botol aloevera gel dan 2 botol artic sea msalah yg saya hadapi selama setahun itu hilang.dan tiada lgi pedih ulu hati n gastrik.skrg sya blh menikmati makanan tanpa rsa msalah..skg ni saya juga pengedar produk ini dan menggunakannya seisi keluarga.sesiapa bermasalah gastrik atau ulser blh la whatapp kpd saya ustaz lan 0148111556, inshaalah sya akn cuba bantu msalh yg dihadapi olh tuan puan...dgn izin Allah inshaalah dpt menyelesaikan msalah gastrik tuan puan

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam en lan,ubat aloevera gel dan artic sea tu boleh menghilangkan sakit angin gastrik x?...saya hari2 kena angin gastrik smpai menggigil jgkla badan nih..

      Delete
  11. YattHarun WP Labuan17 February 2014 at 11:18

    Assalamualaikum...

    Bismillahirrohmanirrohiimm... di sini izinkan saya berkongsi sedikit pengalaman saya berkenaan dgn masalah penyakit gastrik..

    Tahun lepas 2014 saya telah diserang penyakit pedih perut dan uluhati.. wlupun sblmnya saya sbenarnya tidak pernah ada masalah perut. Tapi hari demi hari sakit perut saya menjadi semakin teruk dr hari kesehari... berulang kali ke klinik dan bertukar2 doktor kerana satu ubat pun blm menunjukkan kesan yg positif trhdp sakit pedih perut yg saya alami.. hnya suntikan penahan sakit saja yg dpt membantu saya itupun hnya utk sementara dan pedih perut sya akn menyerang kmbali dan ianya berpanjangan..shingga mengganggu aktiviti harian saya dan saya langsung tidak dpt menjamah makanan selain dari hnya minum susu dan cereal dan bubur kosong.. saya juga tidak dpt tidur lena d waktu malam.. kerana pedih perut saya akan menyerang setiap kali tengah malam.. hnya Allah saja yg tahu penderitaan saya waktu itu..

    Sehinggalah pd satu hari saya terjumpa blog saudari WanieMardhiyahna ini.. dan terbaca komen saudara LAN MATKLATE dn sya terus whatsapp kpd saudara LAN MATKLATE nie... dan dia telah memperkenalkan saya product FOREVER LIVING ALOEVERA GEL yg sgt amazing.. dn atas nasihatnya saya trus mngambil product clean9 forever living..

    Sekrg alhamdulillah dgn izin Allah jua... sakit pedih perut saya yg dashyat telah dpt saya atasi... sya rasa terhutang budi sgt dengan Ustaz Ruslan Ibrahim kerana dgn perkongsian pengalamannya sendiri... saya telah dpt mengatasi penderitaan yg saya alami selama ini.. Sunnguh KESIHATAN itu sgt mahal nilainya... sungguh KESIHATAN adalah nikmat anugerah Allah yg paling berharga... ALHAMDULLILAH..

    Jgn berlengah lagi jom kita kembalikan dn pulihkan semula kesihatan kita seblm terlambat... Hubungi Ustaz Lan 0148111556, beliau sedia membantu setiap ketika..,mmg terbaek!! Thank U... Ustaz... =)

    Tq untuk pemilik blog ini juga Saudari WanieMardhiyahna.. TQ =)

    PREVENTION IS BETTER THAN CURE!!

    ReplyDelete
  12. Saya dh brjaya mngatasi sakit pedih perut, sakit ulu hati dan sesak nafas saya dgn bantuan Ustaz Lan... Terimaksih ustaz..hnya Allah sja yg dpt mmblas segala bantuan ustaz..

    tuan..puan jika anda ada masalah sama sperti saya..cpat lah hubungi/whatsapp ustaz Lan 0148111556

    ReplyDelete
  13. Saya mengalami gastrik yang disebabkan oleh baktiria H. pyluri setelah menjalani endoacopy peocedure dan kini diberi tiga jenis ubat..2 jenis antibiotik dan sejenis ubat gastrik...masalahnya ubat2 ini menyebabkna saya rasa loya dan pening sepanjang masa...ada tak sapa2 yang mengalami situasi sama dengan saya dan boleh kongsi cara bagaimana nak mengatasi masalah tersebut.

    ReplyDelete
  14. saya telah disahkan oleh doktor pakar bahwa ada jangkitan baktiria H. pyluri dan diberi tiga jenis ubat iaitu dua jenis antibiotik dan satu jenis ubat gaatrik tetapi masalahnya ubat itu agak tidak selesa dan menyebabkan saya rasa loya dan pening sepanjang masa...ada sapa sapa pernah mengalami perkara yang sama ao boleh kongsi pangalaman cara mengatasi aituasi tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yatt Harun WP Labuan31 March 2014 at 20:34

      Slm saudara Rofandi.. saya pun pernah mngalami masalah yg sama..tp saya memutuskan untuk ambik Aloevera Gel Forever Living (Set Clean 9) dn selepas 9 hari saya tlah bebas dr masalah trsebut.. shingga lah skrg.. alhamdulillah.. saudara Rofandi boleh whatsapp ustaz Lan utk info slanjutnya..

      Delete