Monday 23 July 2012

Meredakan senggugut


Assalamualaikum

Selamat berpuasa di hari ke3 ramadhan. Hari ni mau cerita pasal sakit senggugut pula. Tahu ka apa tu senggugut?Perempuan mestila tahu kan. Bagi yg tida tahu,senggugut tu dikenali sebagai kesakitan dan kekejangan sewaktu datang haid dlm kalangan wanita. Kebiasaanya kesakitan dan kekejangan tu di alami di bahagian ari2,pinggang dan juga peha. Memang sakit sangatla dan ada yg kata mcm sakit contraction mau beranak.Selain tu ada juga yg rsa sakit diiringi dgn rsa mual,muntah dan pening/sakit kepala. Punca?banyak faktor dan antaranya disebabkan hormon dan juga pemakanan.Tapi pada pendapat saya,angin dalam badan juga salah satu penyebab senggugut ni. Kenapa?Time wanita period memang senang sangat masuk angin dalam badan dan saya klu time2 tu memang stokin akan jadi teman setia sebab kalau saya sudah rasa kaki tu sejuk memang senang la mau kena senggugut. Angin dalam badan ni la kadang2 yg buat kita rasa sejuk,mau muntah dan sakit kepala serta badan rasa ngilu mcm dicucuk-cucuk.

Ok2 stop membebel pasal senggugut dan angin dlm badan,mari kita cerita pasal tips meredakan senggugut pula. Kebiasaanya saya akan minum air suam campur halia bila period dan elakkan makan panadol atau ubat tahan sakit*tidak baik utk kesihatan*. Halia tu saya tumbuk dan rendam dalam air panas dalam 5-10 minit,then tapis airnya dan campur dengan air biasa(bukan air sejuk) kemudian minumlah sambil berselawat. Insyaallah dengan izin Allah kesakitan tu akan reda dan beransur hilang. Halia tu agak2 sendiri la besar cmna,kalau rsa sakit sangat,badan banyak angin atau banyak darah beku keluar guna la banyak2 halia. Owh ya bagi yang tida tahan dengan rasa halia tu boleh letak madu atau gula  utk kasi sedap lagi rsa air tu.Pandai2 la modified ya :-P. Selain meredakan senggugut,ia juga berkesan utk melancarkan aliran darah haid*darah beku akan keluar dengan lancar tanpa sakit*. Tips ni juga bole diamalkan bagi yang selalu kembung perut,cepat rsa sejuk dan banyak angin dalam badan.

Antara tips lain yang boleh diamalkan dan selalu saya amalkan;

1) pakai stokin bagi yang cepat masuk angin

2) pakai selimut tebal dan beselimutlah smpai keluar peluh

3) sapu minyak panas.cth : tiger balm

4) jangan minum air sejuk(ada ais) atau minuman manis berais

Tips lain ada dalam web hanya utk Melati ya. Mudah-mudahan tips ini berguna dan dapat menghilangkan kesakitan. InsyaAllah.


- Posted via Blogaway -

3 comments: