Sunday 29 July 2012

Cerita ramadhan saya


Assalamualaikum

Hi semua,sihat ka hri ni?klu ada rsa mcm mau-mau x sihat tu,pi cepat2 minum air byk2 n bwak berehat. Esok mau puasa lagi kan.Rugi tau x dpt puasa dlm bulan ramadhan ni tanpa alasan.

Ok la hari ni mau cerita pasal perkara2 yang best2 time di hostel masa ramadhan saya dulu-dulu.

1) 1st time sambut ramadhan di hostel saya makan smbil menangis *cengeng kan i* sedih weiii sambut ramadhan tanpa family.tpi kejap ja lps tu hepi balik sbb ada roomate yang sangat baik.

2) Tiap tahun masa di hostel, saya akan bangun sahur 1st day puasa dan last day sblm cuti.Selain tu,seingat saya tida pernah walaupun tiap malam pesan sama roomate spy kasi bangun.Kalau di rumah wajib bangun ok walaupun bendera jepun tgh naik sbb mum marah x mkn sahur :-P.

3) Makanan time sahur yang paling saya ingat sampai sekarang ialah sosej masak berlada/sos. Kesedapannya tu masih saya igt smpi skrg.Makan dengan nasi panas lgi.Owhhh sangat sedap nyum nyumm.*tebayang*

4) Masa form 4 sudah pandai escape tarawikh klu penat dengan alasan mau turun pi masjid bawah tu sangat jauh.Kena naik turun tangga seribu lagi.*padahal banyaknya pahala tu*.Time form 5 solat tarawikh di surau school balik sbb ramai yg escape thn sblm tu dan bil rakaat dikurangkn kpd 8 shj.So lps tu bole la pgi prep.

5) Time form 4,masa puasa tiada prep malam.Jadi klu buku tetggal di class tepksala kau menapak p kelas lps dr masjid.

6) Malam terakhir sebelum balik kampung utk sambut raya selalunya teda prep konon ksi chance student packing barang,padahal peluang tu digunakan utk merayau bilik geng rapat utk melepak dan 'gossiping' sblm bermaafan esok hari.

Bila time di U sdh x rsa apa-apa sbb sdh biasa tiap tahun sambut ramadhan tmpat lain dan sepanjang 3 tahun di U,dua tahun roomate ikut saya sambut raya di rumah sbb x dpt balik terengganu.Time tu terfikir cmana kalau saya di tempat drg.Mesti sedih kan. Tapiiii tahun ni 1st time tau saya akan beraya di tempat orang. Huwaaaaa tidak pernah saya sambut syawal di tempat org ok. Tahun lalu turn di rmh saya,so kna la tolerate thn ni tmpt hubby plak lgipun my sist in law x plg thn ni,so nanti mom in law sunyi pula. Baru fikir pasal ni sudah rasa sedih,x tau la nti cmna. Harap2 rumah hubby di sandakan tidak 'banjir' oleh airmata saya nanti :-P


- Posted via Blogaway -

No comments:

Post a Comment