Friday 2 March 2012

Ayah,ibu...,ajarkan kami ilmu agama


Assalamualaikum

"Mengajar anak-anak bersolat dan berwuduk dam membiasakan mereka membuatnya,akan meringankan kesusahan bersolat atas mereka apabila sampai usia wajib melaksanakan solat. Apabila mengajar anak bersolat,mereka juga perlu diajar membaca al-Quran untuk dibaca dalam solat itu sendiri"-buku Anakku soleh,anakku cemerlang(Ustaz Zahazan Muhammad).

*kebanyakkan ibu bpa hari ini rasa bangga klu anaknya berjaya dlm pelajaran akademik(score straight A),tapi brapa ramai yg berbangga dgn pencapaian anak mereka dlm bidang agama.Cth: anak dpt mengaji dgn tajwid yg betul,anak dpt score A dlm pengajian agama.Alhamdulillah ,ramai yg sudah celik dgn perlunya didikan agama dr kecil ni dgn mnghantar anak ke sekolah rendah agama/KAFA kemudian ke SMKA.Bagi saya,even anak itu tidak jadi seorang ustaz/ustazah nti tpi sekurang2nya dia punya asas agama yg insyaallah bole dijadikn perisai spy tidak melakukan bnda tidak baik.Satu bnda lagi yg saya rasa amat perlu dititikberatkan dr kecil ialah ilmu al-quran atau kebolehan mengaji,sebab ilmu inilah yg akan digunakan untuk memberikan hadiah dan saham kpd ibubapa di akhirat kelak.Bagi saya kejayaan seseorang anak itu tidak perlu diukur dgn hanya kepandaian dlm ilmu dunia,tetapi anak yg kurg berjaya dlm ilmu akademik tapi pndai mengaji dan menguasai ilmu agama dgn baik juga boleh dikatakn berjaya krn sekurg2nya mreka inilah yg akan membacakn yassin dihari kematian ibubapanya dan mndoakn kesejahteraan mereka.Ukuran bagi sesuatu kejayaan itu subjektif bukan?.Kenapa saya rsa perkra ni pnting?sebab saya bckp berdasarkan pengalaman.Dulu saya pernah terdengar rintihan seseorang yg sya jumpa berkata"kalau la dulu aku di benarkan untuk pergi kelas mengaji kan bagus".Tapiiii..masih belum terlambat ya utk belajar mengaji walaupun sudah dewasa atau ada keluarga.Nenek saya pun belajar mengaji time sdh tua tau. Marila sama2 kita perbaiki diri.Yg tidak tau mngaji boleh belajar,yg sudah tau boleh amalkan apa yg sdh kita pelajari.Saya juga dlm usaha ke arah itu-solat on time dan mngaji dgn lbh byak.Sama-sama ya kita usaha :-)

Ok la,next time kita smbung lagi.tataaaa©

Wassalam.

No comments:

Post a Comment