Friday 9 March 2012

Ikhlas untuk lebih rezeki


Assalamualaikum

Dalam satu perbualan cerita kehidupan dgn si A;

A : Mcm banyak pula duit aku mengalir bulan ni tapi  x tau pegi mana.hmmm mungkin sebab aku masih ada sikit rasa x ikhlas masa bt kerja.Kdg2 rasa x adil sbb mcm byk kerja kna bagi pdhal ramai lgi yg byk msa free...bla bla bla bla..(sesi luahan rasa)

Saya rsa ada btulnya juga luahan rasa ni,sbb saya prnh/selalu rasa gitu juga.Kalau rasa berat mau bt kerja n mcm x ikhlas duit hasil kerja kita tadi senang sja mengalir pegi hal-hal yg kurang penting.Tapi kalau kita enjoy bt sesuatu kerja bila dpt hasil tu mmg akan pegi ke benda-benda yg bermanfaat dan rasa mcm ada kepuasan yg luar biasa. Maybe sbb tu ada orang yang pendapatannya kecik sja tapi dia rasa sdh cukup tapi ada org yg pendapatannya besar tapi masih rasa kurang. Sedikit sebanyak saya rasa bnda ni berkait dgn sifat dlm diri kita-tamak.Walaubagaimanapun tida slh cri pndapatan lebih asal dr sumber yg baik/halal.Ermmm besar sungguh pngaruh ikhlas dlm kehidupan kita ni kan.

pssst : Ada masa x bole elak juga dari rasa gitu kalau environment atau colleague buat hal sebab sedikit sebanyak mmg mempengaruhi jga kan.*grrrrrr*

1 comment:

  1. betul sangat.. Keikhlasan bekerja tu penting bagi mendapatkan hasil yang halal... Dalam hati sering bertanya.. IKhlaskah aku//??? Duit mengalir macam air....

    ReplyDelete